مقالات

چسب های مخصوص چوب

به طور کلی چسب ها، موادی هستند که با آنها می توان، دو یا چند قطعه را به هم متصل کرد. چسب ها با شرایط خاصی، چسبندگی مطلوبی برای قطعات فراهم می آورند. از مهم ترین شرایط، فشار، حرارت، زمان و غلظت است. به طور کلی می توان گفت: چسب های با غلظت مناسب، چنانچه در حرارت مطلوب، تحت فشار قرار گیرند، پس از زمان مشخصی، قطعات را به خوبی به هم می چسبانند.

چسب های صنایع چوب، باید دارای خصوصیات زیر نیز باشند:

  • رنگ چوب را تغییر ندهد
  • بی رنگ باشد
  • لخته نشود
  • به سرعت خشک و سخت شود
  • خاصیت ارتجاعی داشته باشد
  • تا حدی در مقابل رطوبت و حرارت مقاوم باشد

با توجه به این شرایط، چسب های مناسب در کارگاه های صنایع چوب را می توان به دو گروه اصلی تقسیم کرد، که مهم ترین آنها چسب های طبیعی است:

unnamed چسب های طبیعی:

چسب هایی هستند که منشاء طبیعی داشته و گروه اعظم چسب های این صنعت را تشکیل می دهند. مهم ترین این چسب ها، چسب های حیوانی می باشند:

AD-090-2 چسب های حیوانی از جوشانده استخوان، پوست، شاخ، سم و … تهیه می شود. این چسب ها امروزه چندان مورد استفاده قرار نمی گیرد و جای خود را به چسب سرد یا کازئین داده است.

cola-fria-kaltkleber چسب سرد به صورت پودر یا مایع به بازار عرضه می شود و دارای استحکام و قدرت چسبندگی نسبتاً خوبی است. این چسب با آب رقیق می شود، بنابراین در مدت کوتاه، در مجاورت رطوبت از خود مقاومت نشان می دهد اما در زمان طولانی، آب را جذب و در آن حل می شود. به همین دلیل برای کارهایی که دور از رطوبت است به کار می رود. زمان خشک شدن این چسب ها، با توجه به درجه حرارت محیط از 2 تا 12 ساعت قابل تغییر است.

برای اطلاع بیشتر در مورد چسباندن قطعات چوبی به هم می تونید مقاله مربوط به آن را در همین سایت مطالعه کنید یا اینجا را کلیک کنید.

پست های مرتبط

2 دیدگاه در “چسب های مخصوص چوب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *